Een Hollywoodiaans scenario

Een Hollywoodiaans scenario

Lara werkt op de dienst vluchtelingen van het OCMW. Het is 2013. In Syrië woedt een verzengende oorlog. België behelpt zich zo goed en kwaad het kan de havelozen op te vangen.

Firas, zijn vrouw Dunia en hun twee kinderen Isa en Wafa, 6 en 8 respectievelijk, belanden in een vluchtelingenkamp aan de Turkse kant van de grens. De situatie is er uitzichtloos. Ten einde raad leggen ze hun lot in de handen van een mensensmokkelaar. Firas arriveert als eerste in België. Dunia komt later aan met een vlucht op Zaventem, maar dan gaat het mis. De mensensmokkelaar die zich om Wafa ontfermt geraakt niet door de controle.

In België komt het gezin in een gesloten opvangcentrum terecht, minus Wafa. Ze zijn radeloos, maar krijgen geen gehoor. Lara ontfermt zich over het gezin. Er is geen procedure voorzien voor deze uitzonderlijke situatie, geen handleiding. Ze beroept zich op persoonlijke contacten, o.a. iemand bij de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) die Niet-Begeleide Minderjarigen bijstaat. De eerste prioriteit bestaat erin uit te vissen waar het kleine meisje zich bevindt.

Intussen is een nonkel van de familie ter plaatse op de hoogte van de situatie. Hij slaagt erin Wafa te lokaliseren. Ze zit in een kamp van de Verenigde Naties in Gaziantep in Turkije. Hij kan echter zijn band met het meisje niet met documenten staven om haar er weg te halen. De DVZ-medewerker spreekt hierover zijn contact aan bij het VN-vluchtingenagentschap (UNHCR).  

Alles komt in een stroomversnelling wanneer Firas subsidiaire bescherming verkrijgt en een Belgische identiteitskaart. Met logistieke ruggensteun van het OCMW reist hij naar Gaziantep om zijn dochtertje op te halen. Lara slaagt erin, via via, voor haar een laisser-passer te regelen. Zes weken na aanvang van het drama is het gezin herenigd. Het is een bijzonder emotioneel weerzien. 

Firas, Dunia, Isa, en Wafa komen Lara opzoeken, overstelpen haar met dankbetuigingen. Lara weet niet hoe ze een soortgelijke case vandaag zou aanpakken. De situatie is fel veranderd. Het maatschappelijke draagvlak voor hulp aan vluchtenden vermindert. “Het is niet evident,” besluit ze.


Een Hollywoodiaans scenario

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x